سلامت و زیبایی مو

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰



علت ریزش مو

یک مشکل پوستی می تواند سلامت و زیبایی موها را به خطر بیاندازد

 

رابطه جوش و ریزش مو در شرایط خاص امری ثابت شده است و دسته جوش های فولیکولیت با ایجاد تغییراتی در پوست منجر به ریزش شدید موهای سر خواهند شد.

از انجایی که تغییرات ایجاد شده در بخشی از بدن به طبع بر اعضای دیگر تاثیر گذار خواهد بود پس دور از انتظار نیست که یک مشکل پوستی بتواند سلامت و زیبایی موها را به خطر بیاندازد به این دلیل که رابطه پوست و مو در تولید چربی و .. یک رابطه نزدیک و متصل به هم است به همین علت بروز جوش و ریزش مو می توانند اثرگرفته از یکدیگر باشند.


جوش هایی که موجب ریزش مو می شوند
یک متخصص پوست و مو؛ بیان کرد:جوش غرور جوانی (آکنه) می تواند علاوه بر صورت،در ناحیه پشت بدن و یا حتی سطح سر مشاهده شود.بنابرین برای بهبود آن باید نخست از درمان های آکنه کمک گرفت.البته شوینده مورد استفاده در منطقه صورت با سایر نواحی بدن متفاوت است .


این متخصص پوست و مو اظهار داشت:گاهی آکنه تنها در کف سر دیده می شود.علت بروز این عارضه می تواند عفونت های باکتریایی بوده که این بیماری التهاب ریشه مو (فولیکولیت) نامیده می شود در حالی که آکنه التهاب غده چربی مجاور ریشه است.برای درمان آن تحت نظر پزشک، باید اقدام به مصرف آنتی بیوتیک نمود .

کاهش جوش روی پوست سر و ریزش مو
وی تاکید کرد:اولین و مهم ترین روش در درمان آکنه و فولیکولیت، شستشوی روزانه و بهتر موها است که منجر به کاهش چربی سطح سر شده.بنابرین در صورت اثر بخش بودن آن، نیازی به استفاده از داروهای شیمیایی نیست . در بعضی مواقع عمق جوش های سر به قدری زیاد است که تخریب ریشه مو را همراه داشته .در این صورت در محل هایی که جوش وجود دارد موی سر مشاهده نمی شود که این عارضه فولیکولیت دکالوانس نام دارد که نیازمند مصرف داروهای قوی تری است .

وی با اشاره به اینکه عفونت های قارچی نیز می توانند موجب پدید آمدن جوشهای سر شده توصیه کرد:در پاره ای اوقات، افراد مبتلا به بیماری" لیکن پلان" با تصور اینکه به جوش سطح سر دچار شده اند در مراجعه به پزشک کوتاهی کرده که باعث فقدان دائمی مو در آن قسمت می شود .

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه شیوع این اختلال در مردان بیشتر است، افزود:مبتلایان به جوش سر معمولا دچار اختلالات هورمونی نیستند .

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



پرپشت کردن ابرو

مژه و ابرو اجزای اصلی صورت هستند که تاثیر بسیاری بر زیبایی چهره می گذارند

 

مژه و ابرو اجزای اصلی صورت هستند که تاثیر بسیاری بر زیبایی چهره می گذارند. اگر شما هم از مژه و ابروهای کم پشتی رنج می برید با این محلول های طبیعی مژه و ابروهای تان را پرپشت کنید.


قبل از استفاده از هر نوع روغن یا محلولی لازم است از پاک و بهداشتی بودن محل مورد نظر اطمینان حاصل کنید. برای این منظور با استفاده از شامپو بچه ابرو و مژه‌ها را شست‌ و شو داده و پس از خشک کردن از روش‌های ذکر شده بهره ببرید.
 
روغن بادام 
روغن بادام تلخ یا شیرین هر کدام را که در دسترس دارید مفید خواهد بود، البته روغن بادام تلخ تاثیر بیشتری دارد به شرطی که خالص باشد. کافی است برای ماساژ ابرو با گوش پاک‌ کن یا برس و برای مژه از فرچه ریمل استفاده کنید.
 
روغن زرده تخم‌ مرغ
استفاده از روغن زرده تخم‌ مرغ که دارای پیشینه تاریخی نیز هست در تقویت و پرپشتی ابرو و تقویت مژه بسیار نقش دارد.

یک ترکیب روغنی عالی

ترکیب روغن‌های مار، مورد، رزماری و ماساژ آنها به ابرو و مژه در تقویت و پرپشتی تاثیر فوق‌العاده دارد.
 
روغن هفت‌ مغز
بی‌شک روغن هفت‌ مغز یکی از بهترین روغن‌های ترکیبی است که از هفت‌دانه روغنی مانند بادام تلخ و شیرین، فندق، سیاه‌دانه، پسته، کنجد و کرچک تشکیل شده و با داشتن مواد ضروری و مورد نیاز برای رشد و تقویت ابرو و مژه یکی از بی‌نظیرترین ترکیبات روغنی است.

 

روغن آووکادو 

روغن آووکادو یکی از روغن‌های مغذی پوست و مو است را بیشتر از همه به کسانی توصیه می‌کنیم که پوستی ملتهب در کف سر دارند یا موهای‌شان بیش از اندازه نازک شده‌ است. روغن آووکادو فرمولاسیون بسیار سبکی دارد و در نتیجه به راحتی جذب موها و پوست کف سر می‌شود.

روغن هسته انگور 

این روغن فاقد سدیم و کلسترول بوده و میزان اسیدهای چرب غیر اشباع آن تا ۹۰ درصد می‌رسد. خاصیت آنتی اکسیدانی عصاره انگور ۵۰ برابر بیشتر از ویتامین E و ۲۰ برابر بیشتر از ویتامین C است. روغن خالص دانه انگور، ترکیبی فوق‌العاده موثر برای فعال‌سازی مجدد رشد پیاز مو است که با ماساژ دادن آن روی پوست سر می‌توانید به تاثیر سودمند این روغن پی ببرید.

روغن رزماری 

رزماری یا اکلیل کوهی یکی از گیاهان دارویی معطر با نفوذ پذیری بالا و همچنین خواص درمانی بی نطیر که در کمتر گیاه دارویی این خواص را می‌توان یافت، روغن رزماری یک روغن محرک است که بوی نافذ و گرمی‌دارد و بر اعصاب مرکزی اثر مؤثری دارد .  از این گیاه دارویی برای تقویت ابرو و مژه نیز هستیم که در دراز مدت دارای اثری فوق العاده و ماندگار نیز هست.

 

پرپشت کردن ابرو و مژه

مژه و ابروهای تان را با روش های موثر سنتی پرپشت کنید

 

روغن جوجوبا

جوجوبا در حقیقت دانه‌هایی مانند بادام زمینی است که در گذشته در محلی میان مکزیک و آمریکا رشد می‌کرده که محققان کشورمان موفق به تکثیر و تهیه این روغن در کشور عزیزمان ایران شده اند بد نیست بدانید که این روغن با غلظت زیاد اما مانند چربی پوست انسان است و خاصیت جذب سریع نیز داراست و در تهیه بسیاری محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد


بی شک با کمی‌تحقیق متوجه خواهید شد که دارای تاثیر فوق العاده در زمینه پوست و مو از جمله :ضد چین و چروک بوده و سرشار از ویتامین‌های A,B,E  و مواد معدنی مانند سلنیوم می‌باشد ، مرطوب کننده و نرم کننده پوست و مو ، شفافیت پوست و مو ، جلوگیری از ریزش مو به دلیل دارا بودن مواد معدنی و ویتامین‌ها ی B,E ، مفید در ضخیم و پرپشت شدن مو ، برطرف کننده خشکی و ترک لب ، مفید برای پوست‌های مستعد آکنه می‌باشد.  

روغن کرچک 

کرچک یکی دیگر از گیاهان دارویی با سابقه ای بیش از۴۰۰۰ سال است که این خود گواه ویژگی‌های خاص این گیاه است. از خواص درمانی این روغن باید به مواردی از جمله : تقویت مژه و ابرو ، از بین برنده موخوره ، تقویت و رشد مو ، چین و چروک پوست ، از بین برنده خشکی و ترک دست و پا ، مسکن درد مفاصل اشاره کرد .

روغن سیاه دانه

سیاه دانه ، سیاه تخمه و یا در عربی شونیز یکی دیگر از قدیمی‌ترین طعم دهنده‌ها که قدیمی‌تر‌ها و شاید امروزه نیز در نان‌ها و ترشی‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که روغنی از این دانه‌ها تهیه می‌شو که شاید به جرات بتوان گفت یکی از بهترین روغن‌ها در زمینه پوست و مو است، سیاه دانه کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف از جمله صنایع آرایشی و بهداشتی  برای تهیه و تولید انواع لوسیون ضد ریزش مو و ابرو ، تقویت کننده‌های گیاهی برای مو ، ابرو و مژه  و همچنین پمادهای ضد درد مفاصل که به شکلهای مختلفی مانند : روغن خالص سیاه دانه ،پماد، لوسیون ، سرمه ، ریمل و… تهیه و به بازار عرضه می‌شود و از اقبال و استفبال عمومی‌فراوانی برخوردار است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از روغن‌های طبیعی و اشباع است که از گوشت داخل میوه نارگیل تهیه می‌شود و یکی از نشانه‌های بارز آن مایع بودن روغن در دمای معمولی و جامد شدن در دمای پایین است. این روغن که یکی از نام آشنا ترین روغن‌ها در میان مردم جهان و دارای کاربردهای بیشماری در زمینه تهیه مواد آرایشی است که سهم مهمی‌را در این صنعت به خود اختصاص داده است، بی شک روغن نارگیل یکی از بهترین روغن‌ها در زمینه رطوبت بخشیدن به پوست و مو و رفع خشکی پوست و مو است که البته با رایحه مطبوع و قدرت نفوذ پذیری بالا و قدرت تقویت پوست و مو جایگاه ویژه ای در میان سایر روغن‌های طبیعی و گیاهی دارد.

روغن زیتون

روغن زیتون مادر روغن‌های مفید برای پوست و مو است. این روغن می‌تواند جای بسیاری از محصولات حالت دهنده موها را بگیرد چراکه می‌تواند به طور عمیق در موها نفوذ کرده و آنها را مرطوب و هم به حالت گرفتن کمک ‌کند. روغن زیتون تا حد زیادی خشکی و زمختی موها را از بین می‌برد و  به همین دلیل بیشتر از همه این روغن سبک را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که همیشه از خشکی بیش از اندازه موها شاکی‌اند. ناگفته نماند که آنتی‌اکسیدان موجود در روغن با نازک شدن و ریزش موها مبارزه می‌کند.


نکته مهم
تمام روغن‌ها و روش‌های گفته شده را به صورتی مورد استفاده قرار دهید که وارد چشم نشوند چون با ورود هر جسم خارجی و استریل نشده داخل چشم دچار سوزش، خارش و اشک می‌شود.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



موهای کم پشت و نازک

بسیاری از جنبه‌های زندگی،از آنچه می‌خوریم تا نحوه آرایش مو بر استحکام مو اثر می‌گذارند‎

 

هیچ کدام از ما دوست نداریم موهای‌مان نازک باشد؛ حتی اگر این نازک شدن در قسمتی از سر باشد که دیده نمی‌شود. این موضوع خصوصا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که موهای‌تان کم‌پشت هم باشد زیرا در این صورت کم‌پشت‌تر هم به‌نظر خواهد رسید. اگر بیش از حد معمول ریزش مو دارید، هنوز دیر نیست؛ شما می‌توانید تار موهای‌تان را حفظ کنید؛ به علاوه می‌توانید نازک شدن موهای‌تان را از بین ببرید.


بسیاری از جنبه‌های زندگی ما، از آنچه می‌خوریم گرفته تا نحوه آرایش موها، بر استحکام تارهای مو اثر می‌گذارند. از طرفی مانند عضلات و استخوان‌ها، موها هم با بالا رفتن سن شکننده‌تر و پراکنده‌تر می‌شوند که به معنی نیاز آن به مراقبت هدفمند خواهد بود. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که شاید ندانید نقش بسزایی در نازک شدن و ریزش موهای‌تان دارند. اگر نگران موهای‌تان هستید بهتر است نگاهی به این مطلب بیندازید تا شما هم جزو افرادی نباشید که این اشتباهات را انجام می‌دهند.

حمام سرد یا ولرم؟
آب داغ باعث از بین رفتن رطوبت تارهای مو می‌شود و خشکی و شکنندگی آنها را به‌دنبال خواهد داشت. مطمئنا شما هم مثل همه افراد دیگر دوست دارید که چربی طبیعی سر از موهای‌تان محافظت کند تا آسیب بیشتری به موهای‌تان وارد نشود، بنابراین بهتر است از حمام بخار خودداری کنید.

دردسرهای اتوی مو
درجه حرارت بالا به پروتئین موها و کوتیکول‌های محافظ آنها آسیب می‌زند. وقتی کوتیکول آسیب می‌بیند، رطوبت مو از بین رفته و موهای شما مستعد شکنندگی می‌شوند. پس بهتر است در نحوه آرایش کردن موهای‌تان تجدید‌نظر کنید. استفاده دائم و مکرر از اتوی مو، سشوار، فرکننده و... می‌تواند باعث شکنندگی و نازک شدن موهای‌تان شود.

رژیم به چه بهایی؟
گرسنگی کشیدن باعث هدایت انرژی بدن به سمت اعضای ضروری بدن مانند قلب و مغز می‌شود. در این شرایط، موهای شما در فرایند خون‌رسانی نادیده گرفته می‌شود، بنابراین اگر می‌خواهید موهای زیبا و محکمی داشته باشید سعی کنید رژیم‌های سخت و طاقت‌فرسا را کنار بگذارید. میوه و سبزیجات هم نقش مهمی در سلامت موهای‌تان دارد. از مصرف این مواد غذایی غافل نشوید.

بهترین زمان برای شانه زدن موها!
وقتی تارهای مو خیس هستند، بیش از هر زمان دیگری در‌معرض شکنندگی قرار دارند. پس بهتر است بیشتر مراعات موهای خیس را کنید. برای جلوگیری از شکنندگی و نازک شدن موهای‌تان، بهتر است بعد از کمی خشک کردن، آنها را در حمام شانه کنید و سپس از یک حوله خشک برای گرفتن نم موها استفاده کنید.

دم‌اسبی را فراموش کنید
مراقب سفت بستن موهای خود باشید؛ مثلا دم اسبی بستن فشار زیادی به فولیکول‌های مو وارد می‌کند. این کار با آسیب رساندن به موها باعث شکنندگی آنها می‌شود.

استفاده طولانی‌مدت از حالت‌دهنده‌ها
اگر در تبلیغات ژل یا اسپری مویی که استفاده می‌کنید، گفته می‌شود که این محصولات تاثیر دائمی دارند، بدانید که با گره خوردن موهای خود سر کار خواهید داشت. این محصولات معمولا حاوی الکل بود و باعث افزایش خشکی و شکنندگی موهای شما می‌شوند. وقتی موهای خود را شانه می‌کنید، باقی‌مانده محصولات حالت‌دهنده روی پوست سر باقی می‌ماند و باعث آسیب دیدن و ریزش موها می‌شود، پس بهتر است در استفاده از این محصولات هوشیار باشید.

شاید قرص‌های ضد‌بارداری مقصر است!
اگر شما هم از‌جمله زنانی هستید که به علت تغییرات هورمونی با ریزش یا تنک شدن مو مواجه شده‌اند، باید در مصرف قرص‌های ضد‌بارداری تجدید‌نظر کنید، چون این قرص‌ها موهای شما را تضعیف می‌کنند. قرص‌های حاوی آندروژن در افرادی که به آندروژن حساسیت دارند، باعث ریزش مو می‌شوند.

از  آفتاب در امان باشید
حتی اگر از برنزه کردن منصرف شده باشید، باز هم احتمالش هست که موهای شما در معرض پرتوهای فرابنفش باشند. این پرتوها به‌تدریج استحکام و خاصیت ارتجاعی موهای شما را ازبین می‌برند. قرار گرفتن در‌معرض نور خورشید در طولانی‌مدت باعث تضعیف و شکستن تارهای مو می‌شود و ریزش مو را به‌دنبال دارد، پس زیر نور آفتاب حواس‌تان به موهای‌تان باشد.

 

موهای کم پشت وضعیف

از سریع‌ترین روش‌ها برای بهبود ظاهر کم‌پشت موها ، کوتاه کردن آنهاست

 

سرتان را درست بشویید
اکنون که شامپوهای خشک در بیشتر داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند، می‌توانید با خیال راحت هر چند روز یک‌بار شامپو بزنید. انباشت باقی‌مانده محصولات شوینده یا شوره روی پوست سر باعث مسدود شدن فولیکول‌های مو می‌شود. به‌علاوه اگر انباشت این مواد زائد بیش از اندازه باشد، رشد موها متوقف می‌شود.

جلوگیری از تنک شدن مو
تنها خطوط لبخند نیستند که سن شما را آشکار می‌کنند مو نیز مثل پوست پیر می‌شود. با افزایش سن، موی کمتری روی سر رشد می‌کند و تارهای مو نازک‌تر می‌شوند، اگر موهای شما نازک شده نباید با آن کنار بیایید. گزینه‌های متعددی مثل سرم مینوکسیدیل، عمل پیوند مو و لیزر درمانی وجود دارد؛ اما اغلب فاصله زیادی بین انتظارات موجود و نتایج حاصل از درمان مشاهده می‌شود. شما می‌توانید با دنباله‌روی از یک برنامه هوشمند، موهایی سالم‌تر و پر‌پشت‌تر داشته باشید.

حجم‌دهنده‌ مو آری یا خیر؟
زمان کوتاهی که پیش از خشک شدن موهای خود دارید، بهترین زمان ممکن برای حجم دادن به مو است. شما می‌توانید از موس یا اسپری‌های حجم‌دهنده برای بهبود فرم موهای خود استفاده کنید. فرقی ندارد از چه محصولی برای حجم دادن به موهای خود استفاده می‌کنید؛ در هر صورت بهتر است تنها از یک محصول پس از حمام استفاده کنید. به‌کارگیری محصولات متنوع، حتی اگر جزء بهترین محصولات باشند، باعث سنگینی موهای شما خواهد شد.

چه برسی بهتر است؟
اگر دوست دارید ظاهر موهای‌تان بهتر از یک اسپاگتی پخته شده باشد، باید از موهای‌تان بیشتر مراقبت کنید. از برس‌های گرد برای شانه کردن موها استفاده کنید. بر‌خلاف جهت طبیعی تارهای مو شانه بزنید، به‌طوری که تمام تارهای مو از یک سمت به سمت دیگر سر منتقل شوند. شما می‌توانید با استفاده از برس‌های گرد از آسیب دیدن موهای‌تان جلوگیری کنید. توجه کنید که برس‌های فلزی گرمای زیادی به تارهای مو منتقل می‌کنند.

کوتاه کردن مو واقعا تاثیر دارد؟
یکی از سریع‌ترین روش‌هایی که برای بهبود ظاهر کم‌پشت موها به‌کار گرفته می‌شود، کوتاه کردن مو است. موی کوتاه سالم‌تر و حجیم‌تر به‌نظر می‌رسد. به‌علاوه لایه‌بندی مو باعث افزایش حجم ظاهری مو می‌شود. از آرایشگر خود بخواهید لایه‌ها را در بخش جلویی صورت نمایان کند، اما پشت موها را پر‌تر بگذارد. اگر دوست دارید موهای چتری داشته باشید، مطمئن شوید که چتری مو از بخش عقب سر شروع شده باشد.

تغییر قیافه دهید
اگر در ناحیه‌ای از سرتان دچار کاهش تارهای مو شده‌اید و یک قسمت خالی‌تر از جای دیگر نشان می‌دهد، باید از الیاف مو برای پر کردن شکاف میان تارهای مو استفاده کنید. پیوند الیاف سلولزی نازک با موها باعث ضخیم شدن تارهای مو می‌شود، اما رنگ مو که باید شبیه رنگ موهای‌تان شود، فرق سر را از دید پنهان می‌کند. محصولات متنوعی با رنگ‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شوند که می‌توانید از نوع دلخواه خود استفاده کنید.

خنک نگه داشتن مو
استفاده از ابزار گرمایشی روی موهای خشک، به بافت مو آسیب می‌زند. شما می‌توانید از بیگودی برای خنک نگه داشتن موهای‌تان استفاده کنید. این بیگودی‌ها اندازه‌های مختلفی دارند. از این رو، روی موهای مختلف قابل استفاده هستند. موهای خود را از جلوی صورت در بیگودی بپیچید و حداقل 10دقیقه منتظر بمانید. در این صورت علاوه بر حالت‌دهی به موها از آسیب پیشگیری می‌کنید.

رنگ مناسب برای پر‌پشت جلوه کردن مو
 رنگ مو باعث تورم کوتیکول مو می‌شود و  قطر و حجم آن را افزایش می‌دهد. یک‌بار در ماه ریشه‌های مو را رنگ کنید و هر دو تا سه ماه یک‌باربا  رنگی روشن‌تر از رنگ طبیعی موهای خود های‌لایت کنید.

مصرف داروهای خاص
مصرف برخی داروها (مانند استاتین‌ها، داروهای ضد‌افسردگی، ضد‌اضطراب و ضد‌فشار خون) یا هورمون‌ها (مانند داروهای جایگزین هورمون تیروئید) باعث ریزش مو می‌شوند. این امر چرخه طبیعی رشد موها را با مشکل مواجه می‌کند. در این شرایط موهای شما به فاز استراحت رفته و به‌صورت مکرر می‌ریزند.

نکته‌هایی که شاید به کارتان آید
شامپوی حجم‌دهنده بدون سولفات استفاده کنید
شامپوی سولفات‌دار به ریشه مو آسیب می‌زندو  چربی مو را از بین برده و درخشندگی آن را کاهش می‌دهد.

پوست سرت می‌خارد؟
خارش پوست سر باعث ریزش مو می‌شود؛ وقتی کوتیکول مو آسیب می‌بیند، الیاف مو در‌معرض شکنندگی قرار می‌گیرد.

 

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



مدل موهای زیبا

همه ما دوست داریم موهای زیبا و جذاب داشته باشیم‎

 

همه ما دوست داریم موهای زیبا و جذاب داشته باشیم. اما اگر از موهای تان مراقبت نکنید و سرحال و سالم نگه شان ندارید، هیچ رنگ و فِر و حالت دهنده و .... نمی تواند کمکی به شما بکند. در اینجا ده نکته را برای تان می گوییم که به شما کمک می کند موهایی شگفت انگیز داشته باشید.

پیش از شستن موهایتان، آنها را برس بزنید
همه ما هر روز، صد تار مو یا بیشتر از دست می دهیم که موقع شستن موها، تعدادشان بیشتر هم می شود. لذا پیش از شستن موهایتان، آنها را برس بزنید تا کمتر بریزند. این کار باعث می شود گره موهایتان از هم باز شده و با افزایش جریان خونی که در پوست سر رخ می دهد، حفظ موها تقویت شود.


فقط به ساقه موهای تان، حالت دهنده یا نرم کننده بزنید
لازم نیست حالت دهنده یا نرم کننده مو را به تمام قسمت های سر و موهای تان بمالید. این کار باعث می شود موهای تان چرب به نظر برسد، مگر این که پوست سرتان خیلی خشک باشد. حالت دهنده را تنها برای سه چهارم انتهایی موهای تان بکار ببرید، یعنی نزدیک به پوست سر و ریشه مو نزنید.


از روبالشی ابریشمی استفاده کنید
ابریشم برای پوست تان خوب است و به حفظ رطوبت موهای تان کمک می کند.روبالشی های کتان یا نخی، رطوبت موهای تان را می گیرند. شاید ابریشم یا ساتن گران تر باشد، اما مطمئنا ارزشش را دارد.


پوست سرتان را ماساژ دهید
اگر می خواهید موهایی بلند و بسیار زیبا داشته باشید، هر وقت که موهای تان را می شویید، آنها را ماساژ دهید. این کار نه تنها حس خوبی به شما می دهد، بلکه به افزایش جریان خون در پوست سر هم کمک می نماید. در نتیجه موهای تان رشد بهتر و سریع تری داشته و به خوبی بلند می شوند. ضمنا ریشه موهای تان هم تقویت می شود. این کار برای کاهش استرس و سردرد هم مفید است.


از شانه هایی استفاده کنید که دندانه های باز و بلند دارند
وقتی می خواهید موی مرطوب  را شانه بزنید و یا گره هایش را از هم باز کنید، از شانه ای که دندانه های فاصله دار و بلند دارد استفاده کنید. سایر مدل های شانه، موهای تان را می شکنند و ظاهر بدی به آنها می دهند. در حمام یک شانه ی دندانه درشت بگذارید و همراه با نرم کننده، گره های موهای تان را با آن باز کنید.

 

درباره موهای زیبا

با کمک ماسک های خانگی می توانید مانع ایجاد موخوره شوید

 

موهای تان را با حوله خشک نکنید
به جای استفاده از حوله برای خشک کردن موها، از دستمال کاغذی رولی کمک بگیرید. با این روش موهای تان وز نخواهد شد و دستمال توالت بیشتر از حوله می تواند آب را جذب کند، بنابراین موهای تان زودتر خشک می شود.


از ماسک ضد موخوره استفاده کنید
با کمک ماسک های خانگی می توانید مانع ایجاد موخوره شوید و موهای تان را درخشان و سرحال نگه دارید. این ماسک ها را به راحتی می توانید تهیه کنید.

 

با ترکیب کردن یک عدد زرده تخم مرغ، سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری عسل خام می توانید ماسک خوبی تهیه کنید. این ترکیب را به انتهای موهای تان بمالید، یک ساعت یا بیشتر منتظر بمانید و سپس آبکشی کنید. هر دوهفته یکبار از این ماسک استفاده کنید.


دوش حمام تان را فیلتر کنید
مواد شیمیایی موجود در آب مانند کلر، فلورین، نمک ها، مواد معدنی و حتی زنگار می تواند آسیب های زیادی به موهای تان وارد کند. لازم نیست سیستم آب رسانی تان را تغییر دهید! به راحتی می توانید یک فیلتر برای دوش حمام تان بخرید تا مواد مضر به موهای تان نرسند.


از اتوی مو و بابلیس استفاده نکنید
اتوی مو و بابلیس به مرور زمان با خشک کردن موها و سوزاندن انتهای تارهای مو، آن ها را تخریب می کنند. سعی کنید از انواع بیگودی ها برای فر کردن یا حالت دادن به موهای تان استفاده کنید، کار همان اتو را انجام می دهد اما بدون آسیب. ضمنا خطر سوختگی هم ندارد، اتفاقی که اغلب هنگام کاربرد بابلیس و اتوی مو می افتد!


از دستگاه بخور استفاده کنید
بر خلاف چیزی که موفرفری ها فکر می کنند، رطوبت دشمن موها نیست. اگر هوا خشک باشد، موهای تان هم خشک خواهد شد و جلوه خوبی نخواهد داشت. استفاده از یک دستگاه بخور در داخل خانه، رطوبت مورد نیاز موهای تان را تامین کرده و باعث سلامت و زیبایی آنها می شود.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



رفع شوره سر

شستشوی منظم با شامپوهای ضد شوره برای درمان شوره موثر است

 

شوره اصطلاحی است که برای توصیف پوسته‌پوسته شدن پوست سر استفاده می‌شود. حدود ۵۰ درصد از مردم در دوره‌ای از زندگی خود دچار شوره سر می‌شوند. شستشوی منظم با شامپوهای ضد شوره برای درمان شوره موثر است.


چرا شوره ایجاد می‌شود؟
لایه رویی پوست به طور مداوم می‌ریزد و تازه می‌شود. وقتی سلول‌ها یکی‌یکی می‌ریزند، کسی متوجه آن نمی‌شود. التهاب پوسته سر باعث می‌شود سلول‌ها به هم بچسبند. وقتی توده‌های بزرگی از سلول‌ها یکدفعه با هم می‌ریزند، پوسته‌های مشخصی روی شانه‌ها بخصوص وقتی لباس تیره می‌پوشید، دیده می‌شود.


خارش پوست سر
خارش پوست سر، با پوسته سر یا بدون پوسته‌پوسته شدن، مسئله‌ای بسیار متداول است. ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی در افراد میانسال اتفاق بیفتد. واکنش معمول به آن خاراندن است و این معمولاً باعث ایجاد خراش‌هایی روی پوسته سر می‌شود. شوره هم ممکن است موجب خاراندن پوست سر شود. مشکلات پوستی دیگری هم ممکن است در کنار این ایجاد شود.


درماتیت سبوره‌ای
درماتیت سبوره‌ای نامی است که به واکنشی که باعث قرمز شدن، خارش و فلس‌دار شدن پوست سر می‌شود، اطلاق می‌شود. این نوع جدی‌تری از شوره سر است، به استثنای اینکه پوسته‌ها مشخص‌تر و پوست سر ملتهب است. همچنین خارش زیادی ایجاد کرده و ممکن است بر روی قسمت‌های دیگر بدن مثل صورت، ابروها، ریش و وسط سینه هم اثر بگذارد.


علائم درماتیت سبوره‌ای
علائم و نشانه‌های درماتیت سبوره‌ای به تدریج ایجاد می‌شود و شامل موارد زیر است:
پوسته‌پوسته شدن خشک یا چرب پوست سر که معمول‌ترین نشانه آن است.
پوسته‌های زرد-قرمز رنگ روی قسمت‌هایی از بدن که معمولاً دچار این مشکل می‌شود: در امتداد خط رویش مو، پشت مو، روی ابروها، روی بینی، در چین بین بینی و لب‌ها، داخل گوش‌ها، بین سینه‌ها، زیربغل و روی کشاله ران.


علل درماتیت سبوره‌ای
درماتیت سبوره‌ای روی نواحی از بدن تاثیر می‌گذارد که تراکم غدد چربی در آنها بالاتر است. التهاب آن بخاطر واکنش بدن به مخمری که روی پوست سر است یا محصولاتی که چربی تولیدشده وسط غددچربی را می‌شکنند، ایجاد می‌شود.


کلاه گهواره
کلاه گهواره نوعی درماتیت سبوره‌ای است که در نوزادان ایجاد می‌شود. این مشکل شبیه به بیماری که بزرگسالان است نیست و موجب به وجود آمدن ضایعه ضخیم و زردرنگ روی پوست سر می‌شود.

علائم دیگر آن عبارتند از:
شکاف خوردن پوست و پشت گوش‌ها
جوش‌های قرمز پوستی
دانه‌های پوستی
در بچه‌های بزرگتر ممکن است پلاک‌های ضخیم و سرسختی به اندازه یک تا دو سانتی‌متر روی پوست سر ایجاد شود.

 

روش درمان شوره سر

خارش پوست سر بخاطر مشکلات مختلفی ازجمله شوره، درماتیت سبوره‌ای و پسوریازیس ایجاد می‌شود

 

عواملی که ممکن است بر درماتیت سبوره‌ای اثر بگذارد:
ایجاد و شدت درماتیت سبوره‌ای تحت تاثیر عوامل زیر است:
سایر بیماری‌ها – بعنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری عصبی (به ویژه بیماری پارکینسون، سکته یا فلج) یا HIV دچار درماتیت دوره‌ای حاد می‌شوند.
استرس جسمی یا احساسی
عوامل ژنتیکی
درماتیت سبوره‌ای فصلی معمولاً زمستان‌ها شدت بیشتری می‌گیرد.


پسوریازیس ممکن است باعث خارش پوست سر شود
پسوریازیس یک بیماری پوستی شایع است که سه درصد از افراد را درگیر می‌کند. این بیماری معمولاً محدود به پوست سر، آرنج و زانوهاست. پسوریازیس برخلاف درماتیت سبوره‌ای که تقریباً همه پوست سر را درگیر می‌کند، به شکل وصله‌های قرمز کوچک در نقاط خاص دیده می‌شود.

ازآنجا که پسوریازیس ممکن است فقط پوست سر را درگیر کند، ممکن است با یک نوع حاد شوره سر یا درماتیت دوره‌ای اشتباه گرفته شود. پسوریازیس ریشه ژنتیکی دارد و معمولاً افراد مبتلا به آن دارای سابقه خانوادگی هستند و با بعضی از انواع استرس تحریک می‌شود.


درمان شوره و خارش پوست سر
ممکن است فقط به شستشوی منظم پوست سر با صابون‌های درمانی نیاز باشد. متداول‌ترین شامپوهای ضدشوره حاوی یک یا چند مورد از ترکیبات زیر هستند:
پیریتیون روی یا اومادین روی
سولفید سلنیوم
پیروکتون اولامین – این جدید‌ترین ترکیب این شامپوهای درمانی است و بعنوان نسل دوم  عوامل ضدشوره شناخته شده است. از پیریتیون روی سمیت کمتری داشته و درنتیجه برای مصرف خانواده مناسب‌تر است.


عوامل ضدقارچ
قیر – سال‌ها شامپوهایی که حاوی قیر هستند مورداستفاده قرار می‌گرفتند، بخصوص برای انواع حادتر این مشکل. در گذشته بوی شامپوهای حاوی قیر باعث می‌شد محبوبیت چندانی نداشته باشند ولی انواع جدیدتر آنها قابل‌تحمل‌تر بوده و استفاده آنها راحت است.


چندوقت یکبار باید از شامپوهای درمانی استفاده کرد؟
اینکه چند وقت یکبار باید از شامپوهای درمانی استفاده کنید به میزان شدت شوره و نوع درمانی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. همیشه دستورالعمل مصرف روی برچسب محصول را قبل از مصرف مطالعه کنید. بعضی محصولات به اندازه کافی ملایم هستند که هر روز مورداستفاده قرار گیرد ولی بعضی دیگر را فقط باید هفته‌ای یکبار استفاده کرد. به مرور زمان، خودتان می‌فهمید که چند وقت یکبار استفاده کنید برایتان مناسب است.

معمولاً آنهایی که پوست سرشان فلس‌دار شده است، باید هر روز از این شامپوها استفاده کنند. مصرف نامنظم این شامپوها باعث ایجاد پوسته و فلس روی پوست سر و وخیم‌تر شدن علائم می‌شود.

برای جلوگیری از خشک شدن بیش از اندازه بخاطر شستشوی زیاد بهتر است از نرم‌کننده استفاده کنند. استفاده از نرم‌کننده درست تاثیر شامپو را ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داده ولی اگر نرم‌کننده با شامپو همخوانی نداشته باشد، اثر شامپو نیز از بین خواهد رفت. به طور کلی، ۵ تا ۱۰ شستشو طول می‌کشد تا شوره‌ها از بین بروند.

از کجا می‌توانید کمک بگیرید:
پزشک عمومی
دکتر داروشناس
متخصص پوست

چیزهایی که باید به خاطر داشته باشید:
شوره سر ۵۰ درصد افراد را درگیر می‌کند.
خارش پوست سر بخاطر مشکلات مختلفی ازجمله شوره، درماتیت سبوره‌ای و پسوریازیس ایجاد می‌شود.
برای درمان شوره و از بین بردن خارش سر شامپوهای درمانی تجویز می‌شوند.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



داشتن موی سالم

تدابیر خانگی، ساده و موثر برای داشتن موهای سالم 

 

در این مقاله با تدابیر خانگی ساده و موثر برای داشتن موهای سالم آشنا می شوید

۱- استفاده از زرده تخم مرغ برای داشتن موهای نرم:
چند زرده تخم مرغ را ( بسته به میزان موها) به خوبی بهم بزنید؛ سپس کمی روغن زیتون به آن اضافه و به خوبی مخلوط کنید. فقط کافیست مخلوط را بروی موهای خود بمالید. سعی کنید مواد بیشتری را به ریشه مو برسد. موهای خود را با حوله‌ای گرم بپوشانید و حدود بیست دقیقه منتظر بمانید. سپس موها را بشویید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب حداقل یکبار در هفته این عمل را تکرار کنید.

۲- شامپو و نرم کننده مناسب نوع موها
بسیاری از محصولات مو و خصوصا شامپوها موها را خشک می‌کنند؛ اگر قصد دارید موی نرم داشته باشید، شامپو و نرم کننده مو با کیفیت خوب خریداری کنید. موهای خود را با شامپو بشویید و با نرم کننده از هم باز کنید. بعد از پایان آبکشیدن مو، می‌توان از لوسیون‌های تقویت کننده و نرم کننده مو نیز بهره ببرید. این لوسیون‌ها تا حد زیادی از موهای شما در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند. خواهید دید که موهای شما چقدر نرم می‌شوند.

۳- اهمیت آبکشی صحیح موها
بعد از شستن موها، بسیار مهم است که آن‌ها را به خوبی آبکشی کنید. در غیر این صورت باقیمانده مواد شوینده، موهای شما را خشک و کدر می‌کند. برای گرفتن بهترین نتیجه، آبکشی پایانی موها را با آب سرد انجام دهید.

۴- سرکه سفید
بعد از شستشوی موها، آن‌ها را ابتدا با مخلوط آب و سرکه سفید و سپس با آب سرد آبکشی کنید.

۵- آب لیمو
به طور مرتب موهایتان را با آب لیمو بشویید. سپس آن‌ها را با آب سرد فراوان آبکشی کنید. آب لیمو موها را زیبا، نرم و براق می‌کند.

۶- روغن بادام
اگر موهایتان خشک است، یک ساعت قبل از حمام آن‌ها را با روغن بادام ماساژ دهید و به کمک حوله‌ای گرم موها را بپوشانید. سپس آن‌ها را بشویید و کاملا آبکشی کنید.

۷- ماسک‌های مو
برای داشتن موی سالم، نرم و ابریشمی باید از آن مراقبت کرد و مواد مغذی مورد نیازش را به آن رساند. به این منظور انواع ماسک مو وجود دارد. برای رسیدن به نتیجه دلخواه، حداقل هفته‌ای یکبار از ماسک مو استفاده کنید.

۸- تغذیه صحیح
برای داشتن موهای سالم و نرم میوه‌ها، سبزیجات و مواد دارای ویتامین B، A و زینک مصرف کنید.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



نگهداری از موی فر

موی فر از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است

 

موی فر از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است. در نگهداری از موی فر کافی است کارهای اشتباهی را که نباید انجام دهیم، بشناسیم و از آنها دوری کنیم. این مطلب، شما را با 8 پرهیزی آشنا می کند که دارندگان موی فر بهتر است به آنها پایبند باشند.


بسیاری از افرادی که موی فری طبیعی دارند،سعی می کنند با انواع و اقسام وسایل مکانیکی یا مواد شیمیایی موهای شان را کمی صاف کنند اما معمولا این کار بیهوده است زیرا موها مجددا از ریشه فر درمی آید و این نوع کارها فقط بیشتر باعث آسیب مو و شکنندگی و خشکی آن می شوند.


موی فر جذابیت و زیبایی خاص خودش را دارد و واقعا نیازی به تغییر دادن آن نیست. با این حال برخی کارها و عادت های اشتباه می تواند باعث شود فردی که موی فر دارد، از جذابیت و زیبایی آن لذت نبرد. در چنین شرایطی کافی است کارهای اشتباهی را که نباید انجام دهیم، بشناسیم و از آنها دوری کنیم. این مطلب، شما را با 8 پرهیزی آشنا می کند که دارندگان موی فر بهتر است به آنها پایبند باشند.
 
1 - پرهیز از شانه کردن موی فری که خشک و کثیف است
یکی از مشکلات اصلی خانم هایی که موی فر دارند، گره خوردن موها درهم است. شانه زدن و باز کردن گره وقتی مو رطوبت کافی دارد و تمیز است، کار دشواری نیست اما وقتی مو کثیف و خشک است، شانه کردن و باز کردن گره ها باعث کنده شدن مو و ریزش آن می شود. برای شانه زدن، ابتدا موها را تمیز بشویید تا رطوبت کافی داشته باشند. بعد از کمی خشک شدن، شانه زدن مو را از نوک آغاز کنید.
 
2 - پرهیز از وز دادن و خشک کردن مو با حوله
یکی از خطاهای خانم هایی که موی فر دارند، خشک کردن آن با حوله است. هرگز نباید حوله را روی سر انداخت و با ورز دادن مو، آن را خشک کرد. این کار سبب گره خوردن موها می شود. بهترین کار این است که حوله ای از الیاف بامبو را دور موهای تان بپیچید و با دست مو را فشار دهید تا آب آن گرفته شود. بعد در معرض جریان هوا قرار بگیرید و صبر و حوصله داشته باشید تا مو های تان به طور طبیعی خشک شود.

3 - پرهیز از مصرف نرم کننده بعد از شامپو زدن
اغلب شامپوها چربی را به طور کامل از روی مو برمی دارند و سبب خشکی مو می شوند. شستشو مخصوصا شستشوی روزانه با شامپو می تواند سبب وز و گره خوردن مو در هم به دلیل خشکی شود، بنابراین هرگز بعد از شامپو زدن مو، استفاده از ماسک مو یا نرم کننده را فراموش نکنید. حتی می توانید از شامپوهای 2 در 1 که خود حاوی نرم کننده هستند، استفاده کنید. اگرچه نرم کننده ها به نرم و مرطوب شدن موها بعد از حمام کمک می کنند اما باید در شبانه روز و در طول هفته هم مو را به کمک کرم ها و سرم ها مرطوب کرد. اکثر خانم ها از روغن نارگیل استفاده می کنند. این روغن خوب است اما استفاده مکرر و روزانه از آن را توصیه نمی کنیم.در داروخانه سرم های مناسبی وجود دارد که می توانید هر از گاهی از آنها هم کمک بگیرید.
 
4 - پرهیز از خوابیدن با موی چرب
خیلی از خانم ها با موی فر، شب، هنگام خوابیدن، موها را با روغن نارگیل یا سرم های مرطوب کننده چرب می کنند و بعد بدون اینکه پوشش روی سر بگذارند، می خوابند. آنها صبح امیدوارند موهای شان نرم و خوش حالت باشد اما متاسفانه در این شرایط موها خشک می شود. حتما باید این خانم ها قبل از خوابیدن با یک روسری موهای شان را بپوشانند تا سرم و روغن بین موها بماند و جذب ساقه مو شود.
 
5 - پرهیز از رها کردن نوک مو برای طولانی مدت
شایداز بلند شدن موهای تان راضی باشید اما به هر حال هر 4-3 ماه یک بار باید چند سانتیمتر از نوک موها را کوتاه کنید. نوک موها مرده هستند و به مرور زمان خشک و بد حالت می شوند.
 
6 - پرهیز از سشوار کشیدن و اتو کشیدن مکرر
برای حالت دادن به مو وسایل متنوعی در بازار موجود است. سشوار و اتوی مو با حرارت دادن مو سبب حالت گرفتن آن می شوند اما در عین حال این دستگاه ها به ساقه مو آسیب می رسانند و سبب خشکی آن می شوند. هرگز بیش از 3 بار در هفته از سشوار استفاده نکنید و جز در شرایط خاص از اتوی مو برای صاف کردن موهای تان کمک نگیرید.
 
7 - پرهیز از بافتن مو
بافتن موها روی سر باعث زیبایی می شود اما بافت های ریز و سفت سبب کشیده شدن ریشه مو می شوند و ساقه مو را ضعیف می کنند. حتی اگر موها را می بافید نباید این کار را برای بیش از 1.5 ماه ادامه دهید. قبل از این کار نیز موها را به مدت یک هفته باز بگذارید تا پوست سر هوا بخورد و از سرم های تقویتی و نرم کننده ها استفاده کنید.
 
8 - پرهیز از وسایل زینتی خطرناک
کش سر، گیره، کلیپس، هدبند و ... از وسایل مورد نیاز برای تزیین مو هستند. باید در انتخاب این نوع زینت ها دقت کنید. انواعی که سبب کشش مو از ریشه می شوند، عامل ریزش یا شکنندگی مو هستند. انواع فلزی را اصلا توصیه نمی کنیم زیرا در نهایت موهای فر دور آن می چرخند و مجبور می شوید با کندن موها، این وسایل را از موهای تان جدا کنید.

 

فر کردن مو

از شانه کردن موی فری که خشک و کثیف است پرهیز کنید

 

کدام شانه؟ کدام برس؟
برای داشتن موهای زیبا، شانه زدن آنها ضروری است. برس ها و شانه های مختلفی در بازار موجود است؛ از برس های تخت و گرد بگیرید تا پلاستیکی، چوبی، فلزی و ... اما کدام برس مناسب موی شماست؟
 
شانه های دندانه دار
این نوع شانه ها از جنس پلاستیک، فلز یا تمام چوب و فاصله دندانه های آنها از هم متفاوت است. بهتر است از انواع پلاستیکی و فلزی استفاده نکنید زیرا می توانند باعث شکستگی موها شوند. برای شانه کردن روزانه موها از انواعی استفاده کنید که صددرصد چوبی هستند.
 
برس دندانه چوبی
این نوع برس مناسب حالت دادن و موج دار کردن موهاست. اگر موهای فری دارید، این نوع برس مناسب است زیرا مانع از وز شدن موها می شود. برای موهای سست و شکننده نیز این نوع برس انتخاب خوبی است.
 
برس بالش دار
دانه های پلاستیکی، چوبی یا فلزی این نوع برس روی یک پایه کوسن دار پلاستیکی سوار شده است. این برس برای صاف کردن موها استفاده م شود.
 
برس گرد
این برس تنها برای فر کردن مو کاربرد ندارد بلکه با انتخاب نوع مناسب از این برس ها می توان به مدل دلخواه مو دست یافت. مثلا برای صاف کردن مو از برس هایی که سوزن های آن از هم فاصله زیاد دارند و قطر برس بیشتر است، استفاده می کنند. هر چه قطر برس کمتر باشد، مو فرتر می شود.
 
برس تونل دار
این برس، دان های باز و به شکل V دارد و برای موهایی مناسب است که مرتبا درهم گره می خورند. برس زدن مو و سشوار کشیدن همزمان با این برس باعث باز شدن موها از هم و پر حجم شدن آنها می شود.
 
برس های حرارتی
این برس ها برای سشوار کشیدن مناسب هستند. هنگام سشوار کشیدن سطح این برس گرم می شود و می تواند تکمیل کننده گرمای سشوار باشد. حالت گرد برس نیز باعث می شود موها بهتر حالت بگیرد. با برس گرد حرارتی کوچک می توانید موها را فر و با انواع بزرگ تر، موها را صاف کنید.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



علائم سفید شدن موها در جوانی

سفید شدن موها، روندی کاملا طبیعی است که افراد در بزرگسالی آن را تجربه خواهند کرد

 

سفید شدن موها، روندی کاملا طبیعی است که افراد در بزرگسالی آن را تجربه خواهند کرد، ولی بروز زود هنگام و قبل از موعد، اتفاقی ناخوشایند است که معمولا کسی از وقوع آن، احساس خوبی نخواهد داشت.

 

اگر برایتان سوال است که چرا اینقدر زود شاهد سفید شدن برخی از تار موهای خود هستید در ادامه می توانید دلایل این تغییر در موهای سر خود را بدانید:

موهای مادر یا پدرتان زود سفید شده است
دکتر دوریس دی متخصص پوست در مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک و نویسنده کتاب ” Forget the Facelift ” می گوید: در خانواده من همه از 20 سالگی به بعد موهایمان شروع به سفید شدن کرد، وقتی به 28 سالگی رسیدم متوجه شدم دیگر باید از رنگ مو استفاده کنم، و حالا که 50 سال دارم موهایم 100 درصد خاکستری شده. دکتر دی می گوید: تحقیقات نشان داده ژن هایی وجود دارد که خاکستری شدن موها را تسریع می کند. این یعنی می توانید پدر و مادر خود را مقصر بدانید! درست مثل ریختن یا نریختن موها، خاکستری شدن موها از طرف ژن های هر دو خانواده ( پدری و مادری) می آید.

 

محیطی که زندگی می کنید آلوده است
آلودگی ها و سموم می تواند باعث افزایش سرعت سفید شدن موها شود. این مواد شیمیایی رادیکال های آزاد را افزایش می دهند، تولید ملانین آسیب می بیند و سفید شدن موهای سر تسریع می شود.وقتی آسیب به سطح فولیکول های مو می رسد بیشترین تغییر ایجاد می شود که یکی از آنها همین سفید شدن مو است. در حالی که این مشکل محیطی تاثیر گذار است، دیگر دلایل مانند استرس اهمیت بیشتری دارند.


ممکن است مشکل خود ایمنی داشته باشید
بیماری خود ایمنی پوستی با نام آلوپسی آره آتا می تواند باعث افزایش تارهای سفید مو شود. افرادی که چنین وضعیتی دارند روی پوست سرشان لکه های کوچک، صاف و گردی شروع به افزایش می کند، و ممکن است کاملا موهای سر یا بدن خود را از دست بدهند. آلوپسی آره آتا به این دلیل رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش آنها می شود. وقتی مو دوباره رشد می کند رنگش سفید است. متاسفانه آمار این بیماری رو به افزایش است، اگر دچار ریزش مویی نگران کننده بودید و یا متوجه کچلی تنها در تکه هایی از مو شدید سریع به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

 

در معرض دود سیگار قرار دارید
چه خودتان چه کسی دیگر در خانه سیگار بکشد، دود سیگار می تواند روی رنگ موها تاثیر بگذارد. تحقیقی در سال 2013 نشان داد افرادی که سیگار می کشند 2.5 برابر بیشتر از غیر سیگاری ها در خطر سفید شدن موها قرار دارند. دلیل این اتفاق حجم فراوان رادیکال های آزاد است که با سیگار کشیدن وارد بدن می شوند. این را به عنوان یک دلیل دیگر برای ترک کردن سیگار به حساب بیاورید.

فوق العاده استرسی هستید
یکی از نمونه های بارز این نمونه از سفید شدن مو رئیس جمهور بعضی از کشورها هستند که زمان رسیدن به ریاست جمهوری موهایی کاملا سیاه دارند اما پس از چند سال به راحتی می توان متوجه شد موها به خاکستری تغییر رنگ داده اند. استرس باعث تغییر مسیر ژنتیک می شود، این یعنی اگر قرار نباشد به این زودی ها موهایتان سفید شود، استرس می تواند کاری کند موها خیلی سریعتر سفید و خاکستری شوند. مگر اینکه راهی برای کنترل استرس پیدا کنید. مواردی مانند یوگا، مدیتیشن و تمرین تمدد اعصاب را جدی بگیرید و در برنامه روزانه خود اجرایشان کنید.

 

سن هم دخالت دارد
شاید خودتان برای سفید شدن موها آماده نباشید، اما موها آماده اند. تولید ملانین – چیزی که به مو رنگدانه می دهد – با بالا رفتن سن کاهش می یابد. بعد از 30 سالکی برای هر دهه از زندگی خطر سفید شدن موها 20 تا 30 درصد افزایش پیدا می کند. برخی ممکن است رنگ موهایشان دوام داشته باشد و بعضی نیز زود سفید شود.


هورمون هایتان تغییر کرده
یک نگاه به عکس ده سال پیشتان می تواند این را بگوید، موهایتان دیگر همان موها نیست. به لطف هورمون ها موها در طول زمان می توانند از نظر بافت، تراکم، و رنگ تغییر کنند. این فرآیند وقتی به 30 سالگی می رسید از همیشه محسوس تر است. دکتر دی می گوید: 30 سالگی سنی است که افراد می آیند و از این مشکل گله می کنند، متخصصان همچنان تلاش می کنند بفهمند دقیقا چگونه هورمون ها ( مانند استروژن، پروژسترون، و کورتیزول ) در روند سفید شدن موها دخالت دارند. البته خانم هایی هم هستند که با وجود رسیدن به سن 50 و یائسگی هنوز یک تار موی سفید هم ندارند. سفیدی مو می تواند به خاطر حمله چندین عامل با هم اتفاق بیفتد: ژنیتک، عوامل محیطی، و تغییر هورمونی.

 

دلایل سفید شدن موها

استرس می تواند کاری کند موها خیلی سریعتر سفید و خاکستری شوند

 

چطور از سفید شدن موها جلوگیری کنیم؟


1- استرس را حذف کنید
مثل همیشه استرس در کنار ریزش مو و پیری پوست در سفید شدن موها هم نقش دارد.
 
2- تغذیه خوب داشته باشید
یک تغذیه و برنامه غذایی سالم و سرشار از ویتامین های گروه B  به خصوص B12 از سفید شدن موها جلوگیری می کند. همچنین مصرف شیر و لبنیات و تخم مرغ هم از سفید شدن موها جلوگیری می کند.
 
3- مخدرات را کنار بگذارید
موی سفید در بعضی شرایط نتیجه مصرف سیگار و مواد مخدر دیگر است.
 
4- کافئین کم مصرف کنید
مصرف زیاد چای - قهوه - ادویه و غذاهای سرخ شده در سفید شدن زود هنگام موها موثر است.
 
5- تا می توانید طبیعی زندگی کنید!
این در واقع مربوط به تغذیه شماست که هر چقدر از میوه و سبزیجات طبیعی بیشتر و از مواد غذایی فراوری شده کمتر استفاده کنید موهای سالم تری خواهید داشت.
 
6- سالمون بخورید
ماهی ها و در راس آنها سالمون در زیبایی و استحکام موها فوق العاده عمل می کنند و همینطور از سفید شدن موها جلوگیری می کنند.
 
7- موهایتان را با حنا آشنا کنید
جالب است که حتی در سایت های خارجی هم متخصصان سلامت و زیبایی مو تاکیید جدی در استفاده از حنا برای زیبایی و حتی جلوگیری از سفید شدن موها دارند.
 
8- روغن های گیاهی
موهایتان را هر چند وقت یکبار با روغن زیتون و بادام و.. ماساژ دهید تا روح جوانی و رنگ آنها حفظ شود.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



زیباترین مو

داشتن موی بلند آرزوی همه خانم ها در دنیاست

 

داشتن موی بلند آرزوی همه خانم ها در دنیاست. ولی گاهی اوقات چاره ای جز کوتاه کردن آن نیست. مو به مرور زمان دچار مو خوره شده و نیاز به کوتاهی دارد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که اکستنشن ها به کمک موهای کوتاه می آیند، ولی قطعا زیبایی موی طبیعی را ندارند. به جای اینکه به موهای خود صدمه وارد کنید، از راه طبیعی باعث رشد سریع آن بشوید. رشدی معجزه آسا که موی شما را به زیباترین موی دنیا بدل خواهد کرد.

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بعضی از افراد رشد سریعی در موهایشان دارند. آیا آنها از ترفندی استفاده می کنند که دیگران از آن بی اطلاع هستند؟ چه دلیلی دارد که موهای آنها سریع تر رشد می کند؟ اما حقیقت این است که همه آنها مراقبت ویژه ای از موهای خود دارند. اما تنها راه ثابت شده ای که برای رشد سریع تر مو وجود دارد این است که به سلامت آن توجه کرده، از آسیب دیدن موهای خود هم جلوگیری کنید تا مجبور نشوید موهای خود را قبل از اینکه به اندازه کافی بلند شوند کوتاه کنید. این چند روش به شما کمک می کند تا موهایتان سریع تر رشد کند. و به آن چیزی که می  خواهید برسید. روش های  طبیعی همیشه کاربردی تر و سالم تر از روش های دیگر است.

3 گام اولیه برای داشتن موی بلند
1)آب زیاد بنوشید و  استراحت مناسب داشته باشید .
2)به سبزیجات پناه بیاورید، خوردن آن برای رشد مو ضروری است.
3)مواد مغذی و ویتامین ها برای سلامت مو ضروری است.

حقایقی درباره مو
آیا می دانید که رشد مو در ماه چقدر است؟ این شاید موضوعی علمی باشد ولی  این موضوع همیشه برای ما سوال است. رشد مو در ماه حدود 3/1 سانتی متر است. هر تار مو می تواند 2 تا 4 سال روی سر شما بماند. بعد از این مدت این تار مو ریزش می کند و احتمالا موی تازه جایگزین آن خواهد شد.

 

مراقبت ویژه از موها

به جای اینکه به موهای خود صدمه وارد کنید، از راه طبیعی باعث رشد سریع آن بشوید

 

راهکارهایی برای جلوگیری از صدمه مو


ماساژ پوست سر، درمان کوتاهی مو
شما با ماساژ پوست سر به گردش خون کمک کرده،  از سلامت موهای خود اطمینان حاصل می کنید. به این ترتیب ریشه موهای شما بهتر تغذیه می شوند و مواد زائد راحت تر از موها دفع می گردند. این مواد زائد رشد مو را کند می کند. این ماساژ باید حداقل روزی یک بار یا بیشتر انجام گیرد. بسیار خوب است اگر این کار را قبل از شامپو زدن انجام دهید. به سادگی با نوک انگشتان خود (نه با ناخن) پوست سر را مالش دهید؛ طوری این کار را انجام دهید که احساس خوبی به شما دست دهد. این ماساژ باید مانند خاراندن آرام باشد. این کار را دو تا سه دقیقه ادامه دهید حتی اگر این کار باعث افزایش رشد موهای شما نشود احساس آرامش فوق العاده ای به شما می دهد.

خوراک سالم،  را به بدن بزنید
خوراک سالم حتی یک روز در هفته باعث می شود تا موهای شما به اندازه کافی مواد مغذی دریافت کنند. این روشی خوشمزه برای داشتن موهایی سالم و براق است که به رشد سریع تر موهای شما هم کمک می  کند.

چی بخورید و چی کار کنید
اول از همه آهن بخورید مصرف اسفناج، کشمش و حبوبات باعث رشد موی شما می شود و به گردش خون در پوست سر شما کمک می کند و می تواند رشد مو های شما را سریع تر کند. ورزش کردن هم در کنار تغذیه سالم رشد موی شما را دو چندان می کند. شما می دانید که ورزش چقدر برای تقویت قلب و ریه شما مفید است. ورزش گردش خون را تسهیل می کند و از فشار های روانی می کاهد که این دو نتیجه مثبت ورزش به سلامتی مو های شما کمک می کند تا مو های شما سریع تر رشد کند.

رژیم غذایی، حلال مشکلات
رژیم غذایی متعادل برای هر کسی ضروری است؛ به خصوص افرادی که می خواهند مو های بلندتری داشته باشند. شما باید هر روز به اندازه و از همه مواد مغذی به بدن خود برسانید که شامل پروتئین ها و اسید های چرب هستند چون برای سلامت موهای شما حیاتی هستند. به خاطر داشته باشید فقط مو های سالم خوب رشد می کنند.

سلامت سنجی مو
سلامت موهای هر کسی را می توان از مراقبت  های آن سنجید. پس تا می توانید از موهایتان مراقبت کنید تا زودتر بلند شوند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که فقط بلند شدن آن مهم نیست بلکه سالم ماندن آن از همه چیز مهم تر است.رژیم غذایی مناسب به همراه  ورزش، تاثیر فوق العاده ای روی رشد مو  می گذارد.

سشوار، اسلحه نا مرئی
هیچ گاه مو های خود را زیاد خشک نکنید به خصوص با سشوار و تا حد امکان سشوار خود را روی کمترین درجه قرار دهید. وقتی که مو های شما خیس است به جای اینکه از یک برس تیز استفاده کنید سعی کنید از شانه ای که دندانه های ریزی ندارد استفاده کنید تا از صدمه زدن به موهای خود جلوگیری کنید.

موهای خود را در برابر آفتاب محافظت کنید رعایت این مورد نه فقط برای موها بلکه برای صورت هم ضروری است.

ضرورت نوک چینی موها
موهای خود را کوتاه کنید تا به رشد آنها کمک کنید.  اگر سه تا چهار بار در سال این کار را انجام دهید، نه تنها به روییدن موهای جدید تر کمک کرده اید بلکه موهای شما پر پشت تر به نظر می رسند. همچنین با این کار مو خوره ها را هم از بین می برید و موهای لخت و بهتری خواهید داشت.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



وز شدن موها

موهای شما نیاز به رسیدگی دارند ولی این مواظبت و رسیدگی به معنای هزینه زیاد نیست

 

موهای شما نیاز به رسیدگی دارند ولی مسلما این مواظبت و رسیدگی به معنای هزینه زیاد نیست، خیلی اوقات موهای ما مشکلات کوچکی دارند ولی همین مشکلات کوچک، باعث می‌شود موها به‌خوبی حالت نگیرند و زیبایی همیشگی خود را نداشته باشند، به ندرت کسی برای اینگونه مشکلات کوچک به پزشک مراجعه می‌کند، بنابراین دانستن راه حل‌های خانگی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

محصولات طبیعی برای فرار از موهای وز
هیچ‌چیز بدتر از وز کردن موها نیست اما راه حل‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید تا حد زیادی از وز شدن موهای‌تان جلوگیری کنید.

آب گازدار: اگر معمولا ترجیح می‌دهید برای خشک کردن موهای‌تان از سشوار استفاده نکنید و دوست دارید موهای‌تان به‌صورت طبیعی خشک شود، بیشتر در معرض وزشدن موها قرار دارید، یک روش خوب برای جلوگیری از این وز، استفاده از آب گازدار است، کافی است در حمام بعد از این اینکه مثل همیشه موهای‌تان را شستید و آبکشی کردید، در آخر یک‌بار موهای‌تان را با آب گازدار آبکشی کنید.

سرکه سیب: یک راه حل طبیعی مؤثر دیگر برای جلوگیری از وز موها، استفاده از سرکه سیب است، روند استفاده از این سرکه خیلی شبیه استفاده از آب گازدار است یعنی در حمام مثل همیشه موهای‌تان را بشویید و در آخر مقداری مساوی آب و سرکه سیب را با هم مخلوط کنید و موها را با آن آب بکشید.

ماءالشعیر: اگر موهایی فر و همیشه با حالت دادن آنها مشکل دارید، یک راه حل خوب استفاده از ماءالشعیر است، ماءالشعیر فر موهای شما را ثابت نگه می‌دارد تا موهای شما وقتی خشک می‌شود نیز مثل زمانی باشد که خیس است.کافی است تمام موها را به آن آغشته کنید، می‌توانید ماءالشعیر را روی موها اسپری کنید.

نرم‌کننده طبیعی: یک فرمول ویژه برای نرم کردن و حالت دادن موهای خشک شما. 1فنجان مایونز را با نصف آواکادو له شده مخلوط کنید و آن‌قدر بزنید تا حالت چسبی پیدا کند، این مخلوط را به موهای‌تان بمالید سپس موها را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید و با یک حوله داغ روی آن را بپوشانید، حدود 20 دقیقه صبر کنید سپس موها را آب بکشید، برای نتیجه بهتر هفته‌ای یک‌بار این کار را تکرار کنید.

روغن زیتون و نارگیل: این روغن‌ها برای مبارزه با وز بهترین دوستان شما هستند. برای این‌که موهای شما خیلی چرب به‌نظر نرسد مقدار کمی از این روغن‌ها را در کف دست‌تان بریزید سپس میان موهای‌تان بمالید.

صاف‌کننده‌های سرامیکی: اگر می‌خواهید موهای‌تان را با اتو صاف کنید، اتویی انتخاب کنید که صفحه‌های سرامیکی داشته باشد البته پیشنهاد ما این است که در شرایط استثنا و تنها یک‌بار از این شیوه استفاده کنید.

موهای‌تان را ضخیم کنید
تخم کتان: تخم‌های کتان را در یک کاسه آب بگذارید و اجازه دهید حدود 5 روز باقی بماند سپس با پنبه این مایع را به پوست کف سر بمالید و بعد از 25دقیقه بشویید.

حنا: هنگام استفاده از این روش باید حسابی حواس‌تان را جمع کنید چون همان طور که خودتان می‌دانید، حنا ماده‌ای رنگ‌دهنده است، استفاده از حنای بدون رنگ می‌تواند تا حد زیادی این مشکل شما را حل کند، پودر حنا را در یک ظرف آب داغ بریزید سپس چند قطره آب لیمو یا ماست به آن اضافه کنید. سپس این مخلوط را به موهای‌تان بزنید و بگذارید حداقل 1 ساعت روی موها باقی بماند. 4 هفته اول هفته‌ای یک‌بار از این مخلوط استفاده کنید سپس 2 هفته یک‌بار، تا نتیجه را ببینید.

انرژی دادن: هر روز حدود 10 دقیقه به‌گونه‌ای دراز بکشید که سرتان پایین‌تر از بدن باشد، این وضعیت خوابیدن، باعث می‌شود خون بیشتری وارد سر شما شود. موها را از پشت گردن به سمت بالا شانه کنید با این کار به ریشه‌های ضعیف شده موها انرژی می‌دهید و تا حدی از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کنید.

بگذارید، حسابی برق بزند
سفیده تخم مرغ: 4 سفیده تخم مرغ را خوب هم بزنید سپس روی پوست کف سر بمالید، برای آب کشیدن موهای‌تان مقدار کمی سرکه سیب به آب اضافه کنید.

شامپو براق کننده: ژل درون 4 برگ آلوورا را به همراه یک قاشق عسل به شامپو خود اضافه کنید تا شامپویی جادویی برای براق کردن موهای‌تان داشته باشید.

مخلوط کامل: مقداری روغن بادام، نارگیل، کنجد، آواکادو را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و سپس این مخلوط را به موهای‌تان بمالید و موها را با یک حوله بپوشانید، حدود یک ساعت صبر کنید سپس موهای‌تان را بشویید.

مخلوط زیبا کننده: 3 قاشق غذاخوری عسل را با 4 قاشق غذاخوری روغن کرچک و یک زرده تخم مرغ و مقداری آلوورا را مخلوط کنید، آن‌قدر به هم بزنید تا مخلوط یک دست شود سپس این مخلوط را به موهای‌تان بمالید و موها را حدود 1 ساعت با حوله بپوشانید. برای رسیدن به نتیجه بهتر می‌توانید موها را با آب رزماری آبکشی کنید(برای تهیه آب رزماری چند برگ رزماری را در ظرفی بجوشانید و از آب آن استفاده کنید)

 

جلوگیری از وز موها

دانستن راه حل‌های خانگی برای مشکلات مو می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد

 

اگر موهای‌تان شوره دارد
رزماری: این گیاه به باکتری‌ها و قارچ‌ها حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد، یک قاشق چای خوری رزماری له شده را داخل یک فنجان آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید چند جوش بزند. سپس آن را صاف کنید و روزی یک بار به موهای‌تان بزنید.

مخلوط آویشن: نصف لیتر آب را بجوشانید وقتی آب به جوش آمد1 قاشق غذاخوری رزماری به آن اضافه کنید، این مخلوط را حدود 5 دقیقه بجوشانید سپس از روی اجاق بردارید بعد 1 قاشق غذاخوری آویشن به آن اضاف کنید و حدود15 دقیقه صبر کنید سپس این مخلوط را صاف کنید، این مخلوط را به موهای خشک بزنید، نیازی به آبکشی نیست.

لوسیون سیب زمینی:5 عدد سیب زمینی را بپزید و پوست آن‌ها را بگیرید و خوب له کنید سپس 10 قطره ید، 10 قطره آب لیموترش، نصف قاشق چای خوری روغن بادام و 10 قطره روغن لیمو (در داروخانه‌ها موجود است) به آن اضافه کنید، مخلوط را در یک شیشه دربسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید و هر بار 15 دقیقه قبل از شستن این مخلوط را به موهای‌تان بزنید.  ۲ قاشق چای‌خوری اکلیل کوهی و ۲ قاشق چای‌خوری آویشن را در یک کاسه ریخته و ۲ سوم فنجان آب جوش به آن اضافه کنید در ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه خیس بخورد.

سپس آب مخلوط را بعد از ۲۰ دقیقه بگیرید و درون بطری بریزید سپس سرکه سیب را اضافه کرده و هم بزنید. بطری را در محل خشک و خنک نگهداری کنید. سر خود را بعد از شستن با شامپو آبکشی کنید. کمی از محلول داخل بطری روی سر بریزید و ماساژ دهید. قبل از خوابیدن در بین دفعات شامپو کردن‌ها، سر خود را با مقداری از محلول ماساژ دهید. این‌کار می‌تواند شوره سر را از بین ببرد.

ویتامین به موی‌تان برسانید
ماسک زرده تخم‌مرغ: یک عدد زرده تخم‌مرغ را با 2 قاشق غذاخوری روغن کرچک و یک قاشق غذاخوری پودر ویتامین A (شما می‌توانید چند عدد کپسول ویتامین A را پودر کنید) مخلوط کنید و روی موها بمالید. کمی ریشه موهای‌تان را ماساژ دهید و بگذارید ماسک به‌مدت 2 ساعت روی موهای‌تان بماند سپس آن‌را با آب ولرم بشویید. این ماسک برای جلوگیری از ریزش مو نیز می‌تواند تا حدی مفید باشد.

سیب‌زمینی: یک عدد سیب‌زمینی پوست بکنید و آب آن‌را بگیرید سپس 2 قاشق چای‌خوری آب سیب‌زمینی را با 2 قاشق غذاخوری ژل آلوورا و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و خوب هم بزنید. با این مخلوط ریشه موهای‌تان را ماساژ دهید، موهای‌تان را با کلاه بپوشانید و بگذارید به‌مدت 2ساعت روی سر باقی بماند سپس موهای‌تان را با شامپو بشویید. این ماسک را هفته‌ای 2بار استفاده‌کنید.

اگر دوست دارید، شاداب بماند
مخلوط شیرو زرده تخم‌: یک عدد زرده تخم‌مرغ را با خوب هم بزنید تا کف کند. بعد شیر را به آن اضافه کنید، می‌توانید یک قاشق غذا خوری گلاب هم به آن اضافه کنید. این ماسک مو را به مدت ده تا پانزده دقیقه روی موها بگذارید و سپس با آب ولرم آبکشی و کنید و از  موهای تازه خود لذت ببرید.

از شر چربی موها خلاص شوید
مخلوط ماست و جوش‌شیرین: برای تهیه این ماسک، پنج قاشق غذاخوری ماست را با یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری آب‌لیموی تازه مخلوط کنید. اجازه دهید، این مواد 40 دقیقه روی پوست بماند و بعد آنها را با آب شستشو دهید. می‌توانید هفته‌ای یک‌بار از این ماسک استفاده کنید و چربی روی موها ی خود را از بین ببرید.
 

  • مهسا بهلولی